Sliter du med irritabel tarm syndrom, endometriose eller kroniske smerter?

Vagus er en viktig og spennende nerve. Det er den 10 hjernenerven og den viktigste parasympatiske nerven i det autonome nervesystemet. Vagus har grener fra hodet og helt ned til magen og innerverer blant annet hjerte, lunger og fordøyelsessystemet. Nerven er viktig for å regulere funksjoner som pust, puls, fordøyelse og blodtrykk.

Et eksempel er at det sympatiske nervesystemet øker pulsen, mens det parasympatiske (vagus) senker pulsen. Vi er avhengig av begge systemene, men ved kronisk stress over tid kan vi få en ubalanse med økt sympatisk aktivitet som blant annet kan føre til økt mengde stresshormoner. Dette kan potensielt påvirke blodtrykk, immunsystemet, puls og fordøyelse. Kronisk stress er assosiert med en rekke tilstander som fibromyalgi, irritabel tarmsyndrom og kronisk hodepine, det samme er denne dysreguleringen i det autonome nervesystemet.

Økt vagusaktivitet (parasympatisk) hjelper kroppen med å slappe av etter stress. Nervens funksjon er derfor viktig for å ha en balanse mellom det sympatiske og parasympatiske nervesystemet. Kronisk stress og en ubalanse mellom det sympatiske og parasympatiske (lav vagus aktivitet) er assosiert med og observert ved blant annet irritabel tarm syndrom, endometriose, kroniske smertesyndromer og kronisk hodepine. Økt vagusaktivitet ser ut til å kunne bedre noen av disse plagene samt depresjon og angst.

Det finnes heldigvis metoder som ser ut til å øke vagusaktiviteten: -fysisk aktivitet -kosthold (via brain-gut-axis) -pusteøvelser -bading i kaldt vann -vagusstimulering -mobilisering av vagusnerven (trengs mere forskning)

På Jahrklinikken har vi god erfaring med pasienter som opplever stress, langvarige smerter eller fordøyelsesplager og hjelper deg gjerne med undersøkelse, råd og behandling.

Skrevet av: Katrine Jahr

Osteopat, PT og klinikksjef